Saturday, April 25, 2009

25 Aprile - La Resistenza


Today is April the 25. In 1945 with the renewal of the Allied offensive, italian Committee of National Liberation (CLN) started a general insurrection and liberated Torino and Milano from Nazist and Fascist. This is a mile stone from where born the Italian Republic. Of course more on it on Wikipedia HERE -- Each year on 24th the night, in Torino, there's a torchlight procession and is... Moving to see those so many young people to come. For once, the Italian caption will be different from the English version. I beg your perdon.

Oggi è il 25 Aprile. Spero che ogni buon italiano conosca la storia della sua Patria. Ogni buon italiano sappia quanti son morti in nome del tricolore e per quel vivere libero che garantisce a ognuno di esprimere il meglio di sè nel rispetto della Costituzione e delle norme che uno Stato moderno, il nostro, si è dato. La fiaccolata che ogni anno si tiene a Torino la sera del 24 Aprile, è simbolo del ricordo ma in quegli occhi gioiosi di migliaia di giovani che vi partecipano, si racchiude altresì la speranza che i valori della Resistenza restino vividi come lo sfolgorio delle loro fiaccole.

[the photo has been taken last year - la foto è stata scattata durante la fiaccolata dello scorso anno]
Posted by Picasa

8 comments:

[G@ttoGiallo] said...

... e la speranza che il Berlusco sparisca nello spazio intersiderale entro l'anno !

cieldequimper said...

It's important to always remember.

Saretta said...

molto bello quel che hai scritto...

italytutoo said...

Thank you. My late father was part of the liberation in 1945. It is good to remember.

lunarossa said...

Speriamo tanto Fabrizio che i vostri (nostri) governanti non riescano a cancellare anche quel fiero ricordo dell'Italia che si e' riscattata dopo anni di fascismo e dittatura. Ciao. A.

Linda said...

I didn't know about this specific date. I can appreciate its importance, and reading your Italian text I get a sense of your justifiable love for and pride in your country.

Fabrizio Zanelli said...

G@tto... Tu credi ancora ai sogni?

Cieldequimper, that's the point. Merci !

Saretta... Grazie infinite.

italytutto, I am sure that you better than other do understand what I was feeling. If your father is still alive, please, say thank you to him. And hug him too !

lunarossa, no, tranquilla. Fino a che ci son i giovani che ho visto non credo proprio che qualcuno riuscirà a estirpare la memoria.

lindab, you focused perfectly the point. Thank you !

Jessie said...

How deeply moving, both the story and the picture.